2020年3月15日 星期日

「03年香港似今日武漢」 退休醫管局高層批港府屢錯判時機

03年香港似今日武漢」 退休醫管局高層批港府屢錯判時
機:港人負傷抗疫

「我真係覺得我哋今次係帶住傷去抗疫。你(政府)講同心抗疫,同舟共濟,6個月前有機會講嘅時候冇講到,咁你打完(市民)咁耐先講萬眾一心,甚至講放低歧見,市民會話,你又冇放低歧見唔去起訴人?」退休前任職醫管局質素及安全總監的區結成,任內經歷中東呼吸綜合症(MERS),沙士時在九龍醫院統籌抗疫,對於這次武漢肺炎,他由政府決策錯判時機,缺乏風險溝通,談到市民搶廁紙和撲口罩,「當政府冇一個game plan(作戰方案),市民冇可以相信嘅大訊息,惟有喺細位自保,係好正常。」
1月初,新型冠狀病毒在武漢爆發,區結成留意到,政府沒有向大眾作出警告,「袁國勇教授喺內地都係專家顧問,佢同政府冇理由冇(疫情)訊息,從而評估對香港影響。頭一浸訊息,唔一定係要安頓人心,可以係alert(警告)。」可惜教授苦口婆心進諫,一眾「官」狀病毒卻「慢三拍」。
121日,袁國勇指擔心武漢肺炎會出現03年沙士的情況;123日,曾指高鐵旅客不用填健康申報表的政務司司長張建宗,宣佈124日起,高鐵旅客須提交健康申報表,但病毒已隨新春旅客魚貫而入。區結成說:「署理特首用形容詞搭夠,話會『極之緊張』,『一定會走多步』,無助大家理解疫情動向。」日前張建宗出席立法會緊急質詢時,更指疫情已受控,香港大學感染及傳染病中心總監何栢良斥其大錯特錯。
「如果停咗高鐵,我哋就冇香港頭果56個外來個案,亦可能冇咗嗰幾個個案帶嚟嘅社區傳播;同樣你話封兩個口岸唔封三個,如果你嗰下已經做14日強制隔離,人流可能早一個星期已經減少,場仗又唔一定係咁打。」區結成認為政府每每待疫情升級,才行一步,「判斷時機要用幾大力度出咗問題」,公眾信心變得非常薄弱。「我喺醫院做過風險管理,知道拿捏係難,但無論政治定科學或醫學聲音,共識係相當大,(封關措施)早做係好過遲做。」
口罩時戴時唔戴 風險溝通完全失敗
戴不戴口罩,今次武漢肺炎疫情中,竟史無前例地爭論了近兩個月,「政府今日戴晒口罩見大家,聽日就唔戴,後日就有啲戴有啲唔戴,咁咪好亂,公眾咪好徬徨囉。」區結成解釋,應付特大事故,政府須講解風險去到甚麼程度,應對方法是甚麼,「完整的指導式聲音要好快形成,而且權威專家同政府要一致(consistent),但今次係見唔到呢樣嘢。」
政府失信,市民人人自危,有基層市民買不到口罩,惟有用晾曬或滴露消毒等方法,重用口罩。「市民(亂到)不可開交時,你就話要回歸醫學,回歸理性,但本來係政府要做主導,你冇做到就好似教訓人咁,好似叫人唔好情緒化,唔好政治化,咁呢個(抗疫工作)未開始已經輸咗一半民心同情緒。」區結成留意到,2月頭政府宣傳片仍未提及口罩,「仲講緊止暴制亂,勿摸活家禽。注意社交距離同口罩嘅使用,新加坡一早做咗。」
「大家覺得你有一個game plan,你有呢種旗幟分明訊息,就會安頓到人嘅情緒;而你冇,變咗每一個訊息公眾同你拗一次,因為你冇我可以相信嘅大訊息,所以我逐件事同你拗,包括要唔要戴口罩,邊幢大廈做隔離等。」
03年香港似今日武漢
17年前沙士一役,是香港人和全體醫護人員的夢魘,醫護人員缺乏裝備,隔離病房不足,前線壓力爆煲,一幕幕又重複上演。區結成2003年在九龍醫院做康復科部門主管,負責統籌抗疫,「03年香港似而家武漢,全世界最慘重係香港,當咗香港係疫埠。」
「香港而家個情況並唔係情緒差過03年,係表現出嚟強烈反應差過03年,包括超市搶購同炒賣口罩,好似一種虛怯,不信任感覺好強烈。」反修例運動造成的創傷仍在,「我真係覺得我哋今次係帶住傷去抗疫。你講同心抗疫,同舟共濟,6個月前有機會講時都冇講到,咁你打完(市民)咁耐先講萬眾一心,甚至講放低歧見,市民會話,你又冇放低歧見唔去起訴人?」脫下白袍多年的區醫生,如此診斷整個社會的創傷,他仍在為港人尋找解藥。
區醫生答應記者採訪前,先詢問記者和攝記的同住家人可曾到訪內地,以及其他高危地方。他解釋說,武漢肺炎患者有輕微病徵都可傳染,大眾應減少接觸陌生社交圈,若真的需要接觸,可查問對方14天內曾接觸的人,以評估風險。若有一定風險則保持距離和避免同枱吃飯,他建議市民都可以這樣做:「成本可能比撲口罩撲洗手液低,但一樣減低咗風險。