2020年2月8日 星期六

15歲滅火隊員走入煙霧裏,用生命值硬接催淚彈 (2019-09-07)

『少男』的特徵就是『為正義粉身碎骨在所不計,以死相許
https://hk.news.appledaily.com/local/daily/article/20190907/20763849

這兩個月抗爭前線,催淚彈如雨下。遇上催淚煙退後時向後退是自然反應,但有人卻選擇逆向前行,步入白煙中,不慌不忙向剛爆發的催淚彈倒水、蓋下那個「師奶蒸魚碟」撲熄催淚煙,更有用網球拍輕輕一挑一擊物歸原主。你以為前線手足都是「大大隻隻」、無無懼?但在記者眼前的阿木,只是個斯文有禮四眼書生,直言站在前線滅火「淆呀!」因慳錢重複使用已燒燶、價值10元的鐵兜、滅煙滅到哮喘發作、為滅煙而差點被速龍捉住……這些都是滅火隊阿木的日常。縱然如此,他仍希望憑自己一點力量,減低催淚煙對市民的傷害,「如果我咁樣可以感動佢哋,知道班後生仔唔係搞事,我覺得值得嘅」。2019年暑假,15歲的阿木就在催淚煙中度過。 
2019年暑假,阿木無悔在催淚煙中度過

8.24,記者跟阿木(化名)一同到觀塘遊行現場,最初阿木還有兩個滅煙隊友同行。Peter(化名)曾在滅煙時遇上速龍追捕,情急下將自己的頭盔拋擲出去成功脫身。穿起標準全黑裝備現身的Andy(化名)平日則以滅火筒滅煙,但要到外國讀書的他,8.24就是他的「終局之戰」,「好忐忑,唔知聖誕再返嚟會係點」。問他有甚麼要跟香港的手足說?Andy頓了頓,「光復香港,時代革命」。

雖說有伴,但到了戰場,各司其職,加上現場一陣騷動,朋友各自逃命隨即走散。阿木隻身站在前線,「𠵱家你啲friend又走失埋,係咪仲驚?」攝影師問。「有你囉!哈哈!」阿木笑着回應。不過更令阿木擔心的是「驚朋友走唔切」。8月長沙灣一役,阿木和Peter均在場,阿木雖因救火而險被警察捉住,但更令他擔心是不太敏捷的Peter不知會否被捕,「嗰日跑到去個巴士站,即刻打畀佢睇吓佢安唔安全」。

那天的牛頭角志明橋,粉紅色和粉藍色之間,還有濃濃催淚白煙。在抗爭前線,滅火隊一手拿鐵兜,另一手拿樽水,嚴陣以待。突然速龍及防暴衝出,及後施放催淚彈,示威者四散,有示威者被撲跌。身為滅煙隊的阿木亦急着逃亡,無法淋熄催淚彈,有一絲愧疚。「嗰種情況好似有啲……無用武之地嗰種感覺,即係我着晒裝,點解人哋救到,我又好似救唔到咁樣呢?」一眾示威者不久後便重整旗鼓,等待警方下一波攻勢。在示威者用木棍敲擊水馬的砰砰聲中,阿木亦整裝待發,但掩蓋不了驚恐。「三、四粒喺我隔籬爆都可能見慣見熟,但企喺度望住,腰心位咁飛過嚟,淆呀!」 

用了兩個月的濾罐失效,阿木難抵催淚煙,要坐下休息。
無奈用害死人組合

記者問阿木,滅煙有哪些方法?他如數家珍,雪糕筒、蓋鐵兜、淋水,還會驚嘆地說見過有人用濕地拖、滅火筒,快速滅掉催淚煙。當催淚彈射向人群,走上去已成自然反應。「佢扔到過嚟,第一時間就係開水樽蓋然後淋水,放個鐵兜落去,跟住踩住」。本以為滅火隊會準備十個八個鐵兜,蓋上催淚彈就走;但阿木卻在淋水蓋鐵兜後留在原地,為的就是取回鐵兜再用。不過阿木雙手佩戴的只是普通防割手套,無甚隔熱效果,要不等待至鐵兜冷卻,否則就要拿着「辣手」的鐵兜離開。 

淋水、蓋鐵兜、等待、再拾回,重複四、五次;有時候數名滅火隊一同衝前淋熄催淚彈,鐵兜就不用出動。亦有時,阿木衝到冒煙的催淚彈附近,發現催淚彈已被淋熄,轉身又再尋找下一個剛射過來的催淚彈。一個下午,在觀塘偉業街,阿木已協助淋熄十顆八顆催淚彈。這兩個月淋熄的催淚彈數目,多得數不了。 

戴着「豬嘴」救火的阿木,得知記者所佩戴的濾罐是「神裝」60926,直呼「好吸引」。雖然身為滅火隊,但阿木只戴着一個6003濾罐,這個配搭,是網民形容的「害死人組合」。物資難買,「買唔到個轉接蓋,所以裝唔到P100(濾棉)」。阿木就用這個害死人組合在前線滅煙,用網民的說法,就是「用生命值硬接」。阿木在硬接數次後哮喘病發,直言「個肺有啲辛苦」,跑到後排吸哮喘藥。但30秒過後,阿木又向我們舉起拇指,說了句「行得走得!」然後再回前線。不過再捱多次催淚彈密集攻擊後,阿木亦因身體狀況不適而退下火線。哮喘病人也要任滅火隊?真的不怕死?「我想做啲實質幫到手嘅嘢,你一唔做前線嘅嘢,咁你永遠都匿喺人哋後面」。警方近月亦在住宅區肆意施放催淚彈,阿木就認為淋熄催淚彈可助示威者之餘,亦可減低普通市民被催淚煙傷害的機會。「如果我咁樣可以感動佢哋,知道班後生仔唔係搞事,我覺得值得嘅!」

準備迎戰一刻,阿木緊緊捉實水和鐵兜,隨時衝前滅火
雖是滅火隊,但阿木只配備最基本的6003濾罐,是網民形容的「害死人組合」

催淚彈殺到一刻,阿木立即衝上前協助滅火

10蚊兜」循環再用

滅火至哮喘發作已非首次,記者追問下,阿木推算「可能濾罐用得太耐」。「買唔到?定慳家?」記者再問。「我以為可以繼續用呀!」原來豬嘴繫着的害死人組合,他已用了兩個月。同樣繼續用的,還有那燒燶了又再拾回的鐵兜。記者本以為鐵兜只是「單日循環再用」之後丟棄,催淚彈的高熱又將鐵兜熏黑,既然鐵兜已燶,又何必取回?阿木笑着答:「10蚊㗎哈哈!」用了數百元購置裝備,近日再添置泳鏡,再加上花數百元參加教會宿營,阿木這星期剩下50多元可用,「所以我𠵱家每日都食包」。縱然如此,他亦不忘其他手足,「喺樓下五金舖,買咗廿幾三十個眼罩,扔畀物資站」。 

拍攝當日,阿木問攝記借20元食晚飯,攝記游說良久,才成功請他食飯。記者其後到便利店買飲品,阿木婉拒,隔了不久,他突然說,「畀20秒我,出去有啲嘢搞搞」。不消一會,手持一瓶蜂蜜綠茶回來,記者問「頭先咪話買埋嘢飲畀你!」阿木擺手又搖頭,「頭先攝影哥哥已經請咗我食飯,支茶我畀得起,OK㗎!」 

除金錢困難,阿木也有藍絲家人。每次「發夢」後回家滿身催淚煙味,他認為家人也猜到自己站在前線。常看「港人港地」的家人,在他發夢時均會在WhatsApp發送溫馨提示:「今日空氣幾差,你又哮喘,和平遊行完之後就快啲返屋企食飯喇,幾夜都好,平安回家就好。」他知道家人的關心,「但係我唔聽,哈哈」。那麼暴動罪又怕不怕?阿木反而第一時間想起藍絲家人,「如果我第日真係俾人拉咗,你會唔會睇清楚,究竟𠵱家香港發生咩事呢?會唔會去吓啲和理非活動呢?」邊苦笑邊說:「往好嗰方面睇,純粹覺得呢個係俾人拉嘅bonus囉!」 

無悔烽煙下的暑假 

戰線長近三個月,心情有時難免低落,阿木曾在吃飯時感到無力而流淚,和理非活動就是他治癒心靈的良藥,故就算身為前線,和理非活動亦不缺席。訪問前一日(823日),阿木就出席了「香港之路」,令他824日抗爭的心更為堅定,「大家一齊喺度嗌口號,好有香港人好團結嗰種感覺,大家會有個信心,喂聽日一定要出嚟。」拍攝當日晚上10時,阿木就在一個屋苑內高呼「光復香港 時代革命 五大訴求 缺一不可」。他直言過癮,「大家真係有反應畀返你,望到真係開心。」 

志願成為攝影師的阿木,心目中的暑假是令人期待的。「我已同friend講咗,日日都要出嚟影相。我哋已經有個list,諗住逐個地方去,原本仲諗住去個旅行!」三個月過去,阿木出沒的地點由各區攝影好去處,變成各區的戰場。說來慚愧,記者的15歲,放學回家的娛樂是看電視劇《學警雄心》,朋友之間的話題不乏「你鍾意吳卓羲定陳鍵鋒」,男同學還會討論那個短髮薛凱琪,在電視劇中入學堂受訓成警察的劇情。但阿木的15歲,已是戴上地盤安全帽和豬嘴,站在示威前線,面對荷槍實彈的警員。 

抗爭者和《寵物小精靈》的精靈一樣,也會進化。阿木最初只是做物資隊,之後進化至糾察、拆鐵馬、再進化至滅煙隊;「係政府逼出嚟,係警察逼出嚟」。「我完全冇諗過自己會衝咁前去救火,出咗第一次,咦我真係做到喎!咁就繼續試落去」。這時的阿木有點興奮又帶點儍勁,畢竟他只是個15歲中學生。記者問:「做晒暑期作業未?」他答:「未呀,未掂過,連有啲咩都未知。」阿木頓一頓,「最後一日趕埋佢囉!」暑假的星期六、日,他都在忙抗爭。事實上,臨近暑假完結的8.31,阿木也是出港島「行街」。 

阿木將要迎來16歲生日,生日願望也是預料之內,「希望政府真係會攞返個良心出嚟,希望件事快啲完」。記者問:「有冇覺得自己成熟咗?」阿木答:「冇,反而覺得個暑假好快過。冇估到今個暑假會喺催淚煙之中度過」,這樣度過2019年的暑假,甘心嗎?「都算犧牲咗啲嘢,但如果最後個成果,政府真係回應到嘅,咁我覺得冇問題呀!」